کد مطلب:1449 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:389

غسل ترتیبی


367- در غـسل ترتیبی باید به نیت غسل , بنابر احتیاط لازم اول تمام سر و گردن , و بعد بدن را بشوید و بهتر آن است كه اول طرف راست , بعد طرف چپ بدن را بشوید , و تحقق غسل ترتیبی به حركت دادن هر یـك از اعـضاء سه گانه زیر آب به قصد غسل بی اشكال نیست و احتیاط در اكتفا نكردن به او است , و اگر عمدا یا از روی فراموشی یا به واسطه ندانستن مساله بدن را قبل از سر بشوید غسل او باطل است .



368- در صـورتـی كـه بدن را قبل از سر بشوید لازم نیست غسل را اعاده كند بلكه چنانچه بدن را دوباره بشوید غسل او صحیح خواهد شد.



369- اگـر یقین نكند كه هر دو قسمت یعنی سر و گردن و بدن را كاملا غسل داده , باید برای آنكه یقین كند , هر قسمتی را كه می شوید مقداری از قسمت دیگر را هم با آن قسمت بشوید.



370- اگـر بـعـد از غـسـل بفهمد جایی از بدن را نشسته و نداند كجای بدن است دوباره شستن سر لازم نیست , و فقط هر جایی را از بدن كه احتمال می دهد نشسته باید بشوید.



371- اگـر بعد از غسل بفهمد مقداری از بدن را نشسته , چنانچه از طرف چپ باشد شستن همان مقدار كافی است .



و اگـر از طـرف راسـت بـاشد احتیاط مستحب آن است كه بعد از شستن آن مقدار , دوباره طرف چپ را بشوید.



و اگر از سر و گردن باشد باید بعد از شستن آن مقدار , دوباره بدن را بشوید.



372- اگر پیش از تمام شدن غسل , در شستن مقداری از طرف چپ یا طرف راست شك كند , لازم است كـه آن مـقدار را بشوید , و اگر در شستن مقداری از سر و گردن شك كند , بنابر احتیاط لازم باید بعد از شستن آن دوباره طرف راست و طرف چپ را بشوید.